^Zpět nahoru

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Oficiální pozvánkou do Školy čar a kouzel na Vysokém Poli začala příprava 39 „studentů“ na letní tábor. Získali seznam potřebného vybavení a začali si obstarávat černý hábit a plyšového mazlíčka (např. sovu či ropuchu).

Odvoz 25.7.2015 v 10.00 byl zajištěn Záchranným autobusem, kde všechny přítomné přivítal Stan Silnička. Po příjezdu jsme se ubytovali, naobědvali a prozkoumali Pobertův plánek – místo našeho pobytu a přilehlého okolí. Seznámili jsme se se školním řádem, režimem dne a navštívili Olivandera v Příční ulici, abychom si vyrobili kouzelnické hůlky. Takto připraveni už jsme netrpělivě čekali na slavnostní večer, abychom se dozvěděli, do jaké koleje nás zařadí Moudrý klobouk.

Kolejním ředitelem Nebelvíru byl Jerry Chrabromil (Jiří Macháň ml.). Zmijozelu velel Zdeněkus Snape (Zdeněk Štepánek), Havraspár řídila Gertruda – zvaná Trudy (Kateřina Čeňková) a v čele Mrzimoru stála Katriona z Mrzimoru (Kateřina Macháňová).

O zdraví kouzelníků svědomitě pečovala ošetřovatelka madam Trojdová (Iva Trojanová) a na pořádek a dodržování pravidel bedlivě dohlížel školník a klíčník Filch (Jiří Macháň st.) s paní Norisovou. Velkou posilou byly pomocnice: Eliška Trojanová, Markéta Kroulíková a Eliška Macháňová.

A jaký byl náš plán výuky?

Každý den jsme se dozvěděli program z Denního věštce (nejprodávanější kouzelnické noviny všech dob), tak např.:

• 26.7. výuka Famfrpálu, bylinkářství,obrana proti černé magii, lektvary
  • 27.7. kolejní činnost, 1. pomoc s madam Trojdovou, famfrpálová liga, soubojnický klub
  • 28.7. celotáborová hra Ohnivý pohár
  • 29.7. celodenní pěší výlet do Mladějova, jízda Expresem, technické muzeum, NKÚ - náležitá kouzelnická úroveň (uzly, šifry, topografie…)
  • 30.7. péče o kouzelné tvory, lektvary, povolená a schválená kouzla, celotáborová hra Fénixův řád, finále a exhibice ve Famfrpálu, Medový ráj, slet kouzelníků (oheň, opékání a noční cesta do Zapovězeného lesa)
  • 31.7. celotáborová hra Hledání viteálů (spolupráce jednotlivých členů v koleji a uplatnění získaných poznatků v boji proti Voldemortovi), slavnostní vyhlášení vítězné koleje a ukončení školního roku, ples
  • 1.8. Škola čar a kouzel končí. Její absolventi (nakonec 36 dětí) se vrací do mudlovské obce Březová nad Svitavou, aby zde trávili zasloužené prázdniny.

Velmi děkuji všem „kouzelníkům“ za to, že se chovali podle dohodnutých pravidel a přispěli tak k dobré atmosféře a pohodovému průběhu. Rovněž děkuji všem spolupracovníkům za perfektní přípravu a práci, kterou odvedli. Poděkování patří i DDM Kamarád v České Třebové (p. ředitelce Janě Endyšové a p. Pavle Cupalové) za metodickou podporu,spravování financí a zaštítění celého tábora jako pořadatel. Za finanční podporu velmi děkuji Městu Březová nad Svitavou. Na závěr děkuji i rodičům, kteří zodpovědně přistoupili k vybavení a přípravě svých dětí.

A na co jen tak nezapomeneme:

• na vymýšlení kolejních hesel
  • na vynikající jídlo, které pro nás s láskou připravovali v „hradní“ kuchyni
  • že prvňák snědl 18 bramborových knedlíků
  • na setkání s drakem
  • na napětí v soubojnickém klubu
  • na krucánky v kouzelnickém aerobiku
  • na soví poštu (Eroll se nalítala než tu spoustu dopisů rozdala)
  • na chladnější počasí, které nám bohužel nedovolilo zdolat Černé jezero (bazén)
  • na Fénixův řád a obavu ze Smrtijedů
  • na zábavu a vyčerpání při Famfrpálu
  • na Medový ráj, který se zvrhl v palačinkové - nutelové hody, které pro nás připravily p. Lenka Kissová a p. Dagmar Křivková (moc jsme si pochutnali, děkujeme)
  • na noční putování Zapovězeným lesem k Aragogovi (trochu jsme se báli)
  • na ples a jedinečné vystoupení kouzelnické skupiny Sudičky (málem jsme si vyřvali hlasivky)
  • na to, že školní pohár vyhrál Zmijozel
  • na všechny kamarády a kamarádky, které jsme poznali zase trochu jinak.

Kateřina Macháňová, hlavní vedoucí

Fotogalerie

Příměstský tábor Super Prázdniny probíhal od pondělí 6. 7. do pátku 10. 7. 2015.

V pondělí ráno se děti sešly na DDM „Kamarád“, kde byly rozděleny do skupin. Poté jsme se odebrali do parku Javorka, kde jsme hráli seznamovací hry a vyšli na stopovanou. Po splnění všech úkolů došli do cíle - restaurace Na Horách, kde jsme se občerstvili.

V úterý jsme vyrazili na výlet do Triloparku v Praze, viděli jsme pravěká zvířata, obrušovali jsme zkameněliny, odlívali lebky dinosaurů apod.

Ve středu jsme se rozdělili do skupinek a vyjeli na cyklovýlet směrem do Cakle. Cestou jsme si zahráli minigolf v Ústí nad Orlicí. Po dojezdu do Tábořiště Cakle jsme se posilnili jídlem a pitím a poté hráli hry. Cestou jsme zažili velice adrenalinový zážitek, protože jsme pořádně zmokli. Nakonec jsme se ale zdárně vrátili ve zdraví a většina dětí to zhodnotila jako nejlepší den. Smile

Ve čtvrtek jsme cestovali do Vysokého Mýta, kde jsme navštívili místní muzeum s tématem „Pod Africkým sluncem“. Zde jsme si z hlíny vyrobili stavební materiál a postavili pec. Poté jsme se učili jak zahnat protivníka, opékali jsme buřty a nakonec jsme si vyrobili papírové masky.

V pátek jsme jeli na výlet do aquaparku v Zábřehu na Moravě, vyzkoušeli vodní atrakce jako tobogán, vířivky atd. Po návratu na DDM „Kamarád“ jsme dostali pamětní listy a rozloučili se po společně stráveném týdnu.

S velkými pozdravy všech vedoucích

Kateřina Švihálková

Fotogalerie:Rajče

Příměstský tábor Prázdninové putování proběhl od 13. do 17. 7. 2015.

V pondělí jsme se sešli na DDM „Kamarád“. Děti si připravily k obědu vynikající buřt guláš, skládaly origami, vyrobily si záložky do knih a dostaly čepice podle barev oddílů, do kterých se rozdělily a vyrazili jsme na stopovanou.

V úterý jsme se vydali na výlet do Otevřené zahrady v Brně, kde jsme si vyzkoušeli vědecké atrakce, jako například roztáčet větrný mlýn, sbírat energii ze slunce pomocí solárních panelů, také jsme se blíže seznámili s bylinkami a vyrobili si přírodní mýdlo.

Ve středu jsme navštívili Pražský Hrad, chrám sv. Víta a Zlatou uličku v Praze.

Ve čtvrtek nás čekalo purování do Svitav na fitness stezku, kde jsme si vyzkoušeli venkovní posilovnu, fyzickou zdatnost, rovnováhu a sílu.

V pátek jsme z důvodu krásného počasí změnili program a jeli do aquaparku v Ústí nad Orlicí, kde jsme vyzkoušeli vodní atrakce, a den nám zpříjemnilo rádio Černá Hora, kde se děti měly možnost zapojit do soutěží. Celý týden jsme zakončili rozloučením na DDM „Kamarád“. Celý tým vedoucích věří, že si děti odnesly spoustu zážitků a vzpomínek…

S pozdravem

Hlavní vedoucí Kateřina Švihálková

17. – 21. 8. 2015

Blíží se konec prázdnin, ale v Domě dětí a mládeže Kamarád, Česká Třebová je stále živo. V pondělí 17. 8. se v osm ráno sešla parta 36 dětí, které si přišly užít příměstského tábora Hrátky se zvířátky. Po krátkém seznámení jsme se rozdělili do skupin a zahráli si seznamovací hry, pantomimu na zvířátka. V dalších klubovnách jsme vyráběli lžičky z fimo hmoty a bottony, které jsme celý tábor nosili na batůžcích. Po výborném obědě, který byl v Národním domě v České Třebové, jsme se kvůli počasí museli vrátit na „domeček“. Společně jsme si zahráli hru kufr a vyrobili cvakací zvířátka. Den nám velmi rychle utekl a my se rozešli se svými rodiči domů.

Druhý den nás čekala cesta do Pardubic. Počasí nám od rána nepřálo, ale my se nenechali odradit. Navštívili jsme muzeum, kde jsme si prohlédli expozici o trampinku s výkladem, a další dvě expozice byly na téma hračky v 19. století a Příroda. Na zpáteční cestě nás čekala zastávka v restauraci MC Donald. Po dobré svačince jsme zamířili na vláček zpátky do České Třebové.

Ve středu nám stále pršelo, ale my jsme si z počasí nic nedělali. Čekal nás výlet do Dinoparku ve Vyškově. Velkým zážitkem byla cesta vláčkem ze ZOO parku, který nás přepravoval k Dinosaurům. Celou cestu pršelo, a protože je vláček otevřený, měli jsme to i s pořádnou sprchou. Dinosauři se nám moc líbili. Některé skupinky si poslechli přednášku o sluneční soustavě v místní hvězdárně. Nakonec jsme si nechali ZOO park a zvířátka v něm. Po náročném dni jsme se kolem šesté hodiny vrátili vlakem do České Třebové.

Čtvrtý den byl ve znamení Keltů. Vydali jsme se pěšky do pravěké osady Křivolík. Celou osadu jsme si prohlédli a poté si děti po skupinkách vyzkoušely výrobu náramku, střelbu z luku, výrobu mince a bojové umění. Na závěr prohlídky musely děti zodpovědět po oddílech otázky, které vycházely z informací při prohlídce. A protože na čerstvém vzduchu pořádně vyhládne, vydali jsme se do Restaurace Na Horách na dobrý oběd. Po krátkém odpočinku jsme odehráli hru Obrázková abeceda, nakoupili nanuky a sladkosti a pomalu se vydali zpět k Domu dětí.

Poslední den nás přivítalo sluníčko a krásné počasí. Na programu byl hřebčín Karlen v Dlouhé Třebové. Tam jsme dojeli autobusem a kousíček došli pěšky. Poslechli jsme si krátké povídání o koníčcích a po skupinkách vyzkoušeli jízdu na koních, na koňském povozu a dozvěděli jsme se, co všechno koníčci dostávají k jídlu. Oběd jsme si připravili sami, a to v podobě opečených buřtů. Po obědě jsme se rozloučili s paní majitelkou a vydali se směrem k České Třebové. Po cestě jsme udělali krátkou zastávku, kde si děti vyrobily pouzdra na mobil. V České Třebové „Na Špici“ závěrečné vyhodnocení a rozloučení s příslibem, že se uvidíme za rok nebo na jiné akci s Domem dětí.

3. – 7. 8. 2015

Už třetím rokem jsme se letos o letních prázdninách vydali na prázdninové hrátky se zvířátky. 36 dětí se rozdělilo do 4 skupin dle barev: červení - TROPY, modří – OCEÁN, zelení – STEP a žlutí – POUŠŤ. Tento týden měl být dle předpovědi jeden z nejteplejších v roce a dokonce měl padnout teplotní rekord.

V pondělí dopoledne jsme se sešli na DDM a trochu se seznámili, také si vyrobili PLACKU=BOTTON v barvě svého oddílu a ozdobili si lžičku hmotou FIMO. Po výborném obědě v Národním domě (kuřecí řízeček s kaší) jsme šli do Javorky a tam si zabojovali v soutěžích za svoje družstvo.

Druhý den jsme měli sraz na nádraží a vydali se vlakem do našeho krajského města Pardubic a šli se do zámku do muzea, kde už na nás čekala Mgr. Procházková s komentovanou prohlídkou výstavy „Šíp letí savanou“ o českém trampinku. Také jsme si prohlédli přístupné okolí zámku a výstavu – Hračky. Cestou zpět jsme vylezli na Zelenou věž a tam se dozvěděli, proč mají Pardubice ve znaku půlku koně a i další zajímavosti z dějin Pardubic. Děti jsme potěšili následnou zastávkou v MCdonaldu. Teplo už začalo probouzet spoustu dotěrných vos a někdo už dostal i žihadlo.

Ve středu jsme se opět vydali na výlet vlakem, ale nyní do Vyškova do Dinoparku a ZOO. Vedru a vosám už se nešlo vyhnout, přesto jsme si výlet užili, jak jen to šlo. Zdraví a plní zážitků se vrátili domů.

Čtvrtý den jsme vyrazili na cestu po vlastních do pravěké osady Křivolík, kde jsme si vyzkoušeli 4 činnosti, které konali naši předkové – tvorba náramku z kůže, boj, výrobu mincí a střelbu z luku. Vyčerpaní teplem a bojem s bodavým hmyzem jsme si zašli na vynikající oběd do restaurace „ Na horách“ a tam si ve stínu stromů před cestou zpět pohráli.

V pátek jsme měli původně navštívit hřebčín Karlen, ale ani koníčci a ani my jsme se v tomto teplíčku necítili dostatečně silní. Došlo ke změně a jeli jsme do Ústí nad Orlicí do AQUAPARKU a zde se ochlazovali a opět unikali před bzučícím nebezpečím. Na ručnících pod stromy jsme si také při chvilce odpočinku vyrobili malé pouzdro z moosgumy a děti dostaly na památku diplomy a malé odměny. Zpocení s jazykem na vestě jsme stihli vlak zpět do Třebové a tam jsme se rozloučili a slíbili si, že se opět někdy uvidíme na nějaké akci DDM Kamarád.

Na další setkání se těší vedoucí PT Hanka, Jana, Pavla, Diana a naše dobrovolnice Aničky.

20. – 24. 7. 2015

Příměstského tábora Poznáváme řemesla se zúčastnilo 34 dětí školního věku.  Celý týden byl v duchu poznávání a seznamování s řemesly.

První den jsme se všichni setkali na DDM Kamarád, kde jsme se seznámili a zároveň si vyrobili deníčky. Tyto deníčky sloužily dětem k různým poznámkám, razítkům a kresbám. Po výrobě jsme se vypravili do města Chrudim. Zde jsme navštívili terapeutickou dílnu Momo. Děti se postupně seznámily se zpracováním ovčího rouna. Vyrobily si „tužku v županu“ a plstěný míček. Dále následovala prohlídka města.

V úterý jsme se všichni těšili na výrobu šperku v muzeu ve Svitavách. Celým programem nás provázel sklář a výtvarník Vladimír Gracias. Pod jeho vedením  jsme si vyrobili šperk technikou Tiffani. Po obědě jsme navštívili interaktivní výstavu s názvem Historická letadla a dále věž kostela Navštívení P. Marie. Absolvovali jsme téměř sto schodů na vyhlídku, ale odměnou nám byl pohled na město z ptačí perspektivy. Po celém dni jsme si ještě zasloužili zmrzlinu a potom hurá na vlak a domů.

Ve středu bylo opravdu slunečné počasí a my jsme se vypravili do Ústí nad Orlicí do zahradnictví Šťastný. Zde jsme si pod dozorem zkušených zahradnic vyrobili květinovou výzdobu na stůl. Protože bylo opravdu veliké vedro, tak zahradnice zavlažovaly nejen květiny, ale i nás. Sprška byla velice příjemná!  Při zpáteční cestě jsme ještě navštívili park Kociánka, kde jsme si také trochu užili vody.

Čtvrtek byl ve znamení čokolády. Navštívili jsme hlavní město Prahu a muzeum čokolády. Abychom si všichni vyléčili nemoc zvanou „mlsný jazyk“, dostali jsme čokoládovou tabletu. Všichni jsme vychutnávali tu skvělou chuť pravé čokolády. Dále jsme se dověděli něco o výrobě čokolády a nakonec jsme si každý vyrobili čokoládová lízátka. Velice milá paní průvodkyně nás naučila hymnu, kterou jsme si společně zazpívali ve vestibulu nádraží v České Třebové.

Čokoládová hymna:
„Máme rádi čokoládu, máme rádi pralinky, máme rádi marmeládu, máme sladké pusinky“.
(hymna se zpívala na melodii známe písničky Já do lesa nepojedu)

A poslední den jsme se vydali do města Šumperk, kde jsme navštívili náš oblíbení obchůdek s názvem Kozí krámek. Paní lektorka Magda nás naučila plést košíky z pedigu. Košíky byly zdobeny korálky a hrály všemi barvami – no prostě úžasné. Ještě jsme prošli městem a nakoupili. V parku jsme se pak všichni rozloučili, rozdali pamětní listy a upomínkové předměty a pak už nás čekala jen cesta domů.
Celý týden nám bohužel rychle utekl. Děti byly hodné a pracovité a věřím, že se něco naučily a poznaly prima kamarády. Během celého příměstského tábora se o děti staraly vedoucí Naďa, Claudie, Lada a já. Tímto bych všem chtěla poděkovat za bezva kolektiv a spolehlivost po celé době příměstského tábora.

Zdravím všechny a doufám, že se příští rok zase všichni uvidíme.

Mutlová Iveta – pedagog volného času DDM Kamarád

13. – 17. 7. 2015

Naše putování prázdninami jsme začali v pondělí 13. 7. 2015 v 8.00 hodin v kulturním domě v Březové nad Svitavou, kde jsme se rozdělili do oddílů. Celým týdnem nás budou kromě barevných čepic, také provázet postavičky ze Čtyřlístku (Bobík, Myšpulín, Fifinka a Piňda). Po rozdělení do oddílu, jsme shlédli film Čtyřlístek ve službách krále.  Pak jsme si vyrobili z papíru tyto postavičky a ozdobili (popř. jen podepsali) čepice. Následně jsme se odebrali do základní školy na chutný oběd. Po obědě nás čekalo hledání ukrytého kamene mudrců, který jsme museli po absolvování lanového centra a výstupu na rozhlednu najít dle vyznačené cesty a indicií, které byly ukryty v průběhu cesty. Po zdárném najití kamene mudrců, čekalo na každý oddíl překvapení ve formě sladkostí, které byly ukryty v barevných sáčcích a každý oddíl si je musel najít, dle dalších instrukcí, které byly poblíž kamene mudrců. Pak jsme si zahráli oddílové, poznávací i seznamovací hry. A už je tu konec prvního dne a odcházíme na náměstí, kde se loučíme.

V úterý 14. 7. 2015 nás čeká cesta do hlavního města České republiky Prahy. Na cestu se vydáváme v 6.45 hodin vlakem z Březové nad Svitavou do České Třebové, kde přestupujeme na Regiojet, který nás do Prahy odveze. Cestou se dozvídáme něco o Praze, protože ne všichni v Praze byli, aby alespoň pro začátek věděli, kam naše cesta povede. A kam, že povedou naše kroky v Praze? Navštívíme Pražský hrad. Spolu s průvodcem jsme si prohlédli Chrám sv.Víta a starý Pražský palác a sami jsme si prohlédli Zlatou uličku. Po odpočinku na druhém nádvoří Pražského hradu, se vydáváme pěšky přes Malou stranu, Karlův most, a Staroměstské náměstí na hlavní nádraží. Ještě před odjezdem domů, si pohrajeme na dětském hřišti poblíž hlavního nádraží. A čeká nás zpáteční cesta, opět vlakem Regiojet, kde vyplníme dotazník, o tom, co jsme se o Pražském hradě a Praze během našeho putování dozvěděli. V České Třebové přestupujeme do rychlíku směr Březová nad Svitavou a vracíme se domů.

Ve středu 15. 7. 2015 odjíždíme vlakem do Svitav – zastávka, odkud pokračuje naše putování k pramenům řeky Svitavy. Rozdělili jsme se do dvou týmů po dvou oddílech a po fitness stezce putujeme nejdříve k památníku včelích matek a následně po naučné stezce docházíme k cíli našeho putování – k pramenům řeky Svitavy. A odtud k občerstvení v Plechárně a Rákosníčkovu hřišti, kde chvíli odpočíváme. A je tu opět čas odjezdu. Odcházíme na zastávku vlaku, který nás s přestupem ve Svitách odváží domů k rodičům.
Ve čtvrtek 16. 7. 2015 vede naše prázdninové putování do Brna. Vlak z Březové nad Svitavou nás odváží do Brna, odkud pěšky míříme do Otevřené zahrady, kde na nás čeká celodenní program. Po rozdělení do tří skupin, odcházíme postupně prozkoumávat čtyři živly (oheň, voda, země a vzduch). Vyrobíme se bylinková mýdla, pustíme si po modelu přehrady vlastnoručně vyrobenou lodičku a pokusíme se pomocí naší šlapací síly roztočit malé větrné elektrárny, dále pomocí zrcadel, najít cestu sluníčka k malé vrtulce tak, aby se s jeho pomocí roztočila. A nestačíme se ani pořádně vydovádět a už musíme odejít pomalu k vlaku, protože při návštěvě Brna nesmí chybět ani něco „zdravého“ z MC Donaldu. A už opět sedíme ve vlaku zpět domů.

A je tu poslední den našeho společného putování prázdninami pátek 17. 7. 2015. Po společném setkání u kulturního domu, odcházíme na hřiště TJ Sokol, kde malujeme vozidlo budoucnosti. Každý ho pak všem ukáže a představí, co umí, na co jezdí. Vedoucí mezi tím připravili soutěže. Čeká nás hod čepicí a pak hra na Policajty a zloděje. Policajti musí ve vymezeném kruhu chránit zlaté cihličky, které se snaží zloději ukrást. Vyhrává ten tým, kterému se podaří ukrást větší počet zlatých cihliček. Pak nás čeká přesun do hasičské stanice, kde nám Březovští hasiči předvedou hasičskou techniku. Můžeme si vyzkoušet obleky, masky, dýchací přístroje a také usednou do hasičského vozu. Pak už nás čeká opět chutný oběd ve škole. Po obědě odcházíme k atletickému hřišti, kam za námi přijedou policejní psovodi ze Svitav se svými psími svěřenci. Od nich se dozvídáme něco o výcviku psů, ale to hlavní sami vidíme, jak tito psi pracují. Po moc pěkné ukázce výcviku, odcházíme na náměstí, kde nás čeká sladká odměna ve formě zmrzliny, protože se nám zdárně podařilo, během celého týdně překonávat nástrahy zlého zimoleze. Pod stromy na náměstí si ještě zahrajeme několik her. A je tu konec tábora, dostáváme odměny a loučíme se.